Taksonomi, farklı düzeylerde aşamalı sınıflama yapma yöntemidir.(1) Bloom taksonomisinde de öğretim hedeflerinin basitten karmaşığa, kolaydan zora sıralanmasını göreceğiz.
Bloom Taksonomisinde en temel özellik öğretene; " Öğretim sonunda ögrencide ne tür değişiklikler olacak? " sorusuna cevap arar.
Bloom öğrenmenin birden fazla çeşidi olduğunu söyler ve 3 alana ayırır.
- Bilişsel Alan
- Duyuşsal Alan
- Psiko-sosyal Alan
1. Bilişsel Taksonomi
- Bilgi
Önceden edinilen bilginin hatırlanması ve geri çağrılması basamağı.
- Kavrama
Yorumlama, başka formadaki malzeme ve materyalleri dönüştürme basamağıdır.
- Uygulama
Önceden edinilen bilgiyi yeni koşullara uygun biçimde kullanma basamağıdır.
- Analiz
Kritik düşünmeyi gerektiren aşamadır.Bu aşamada öğrenci bir bütünü açikca görür.
- Sentez
Öğeleri bir ilişki ve kurallara göre birleştirip bir bütün oluşturma işidir.
- Değerlendirme
2. Duyuşsal Taksonomi
Bu alan ilgi,tutum,algı,kişilik gibi özellikleri içermektedir. Aynı zamanda öğrencilerin belirli tercihler yapma ya da bir durumdan kaçma eğilimlerini inceler.Bu alan 5 basamaktan oluşur.
Uygulama,manipüle etme, kas kullanımı gerektiren becerileri içermektedir.
6 adımdan oluşur.
- Algılama
Uyarılma,tanıma,uygun ipuçlarını seçme süreçlerinden oluşur.
- Kurulma
Zihinsel ve duyuşsal hareketler beraber görülür. Bir tür hareket veya yaşantı için hazır bulunuşluk düzeyi oluşturma.
- Kılavuzlama
Taklit etme ,deneme yanılma,söküp birleştirme süreçlerdir.
- Beceriye dönüştürme
Bir işi kurallara uygun olarak yapabime,ayırma,tamir etme süreçlerdir.
- Duruma uydurma
Kazanılan hareketi yeniden düzenlenmesi ve kontrol etme süreçlerdir.
- Yaratma
Duruma uyum sağlama ve yeni çözüm üretmek için yeni bir hareket geliştirme süreçleridir.
Taksonominin Yenilenmesi
Bloom taksonomisi güncel meselelere uyum sağlayamaması gibi sorunlardan dolayı Krathwohl ve Anderson 'un çalışma grubu tarafından yenilendi.
Orijinal taksonomide kategoriler isimlerle ifade edilirken yenilenen halinde fiiller ile ifade ediliyor.
Yenilenmiş taksonomide planlama,öğretim öğretim tutarlılık odak haline getirilirmiştir.
Dijital Bloom Taksonomisi
Bloom modelini oluşturan temel öğe; öğrenciye etki eden kişisel algılama farklılıklarımı kontrol altında tutarak öğretimin niteliğinin kontrol edilmesidir. (2)
Taksonomi üzerinde çalışan Andrew Churches günümüze uyarlar ve eğitsel uygulamalarla bir araya getirir. (3)
Kaynakça
(1) http://ogta.net/lesson/ogretim-hedefleri-ders-notlari
(2) http://www.bilgiustam.com/bloom-taksonomisi-nedir/
(3) http://egitimteknolojileri.net/2015/11/bloom-taksonomisine-gore-egitsel-uygulamalar
http://eflatunplatosu.com/2016/05/09/bloom-taksonomisinin-yeniden-duzenlenmis-hali/amp/
www.oguzhanhoca.com/duyusal-alan-basamaklari-ve-kazanim-ornekleri.html
Ckeris.blogcu.com/bloom-taksonomisi-siniflamasi/3352808
http://www.webdersanesi.com/dersler/egitimde-program-gelistirme/hedeflerin-asamali-siniflandirilmasi-bloom-taksonomisi/282
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder