22 Nisan 2017 Cumartesi

Bloom Taksonomisi



 Taksonomi, farklı düzeylerde aşamalı sınıflama yapma yöntemidir.(1) Bloom taksonomisinde de öğretim hedeflerinin basitten karmaşığa, kolaydan zora sıralanmasını göreceğiz.

 Bloom Taksonomisinde en temel özellik öğretene; " Öğretim sonunda ögrencide ne tür değişiklikler olacak? " sorusuna cevap arar.

 Bloom öğrenmenin birden fazla çeşidi olduğunu söyler ve 3 alana ayırır.


  1. Bilişsel Alan
  2. Duyuşsal Alan
  3. Psiko-sosyal Alan

  1. Bilişsel Taksonomi

 Zihimsel becerilerin gelişimini içerir. 6 seviden oluşur. Sıralama en basitten karmaşığa ilerler.


  •  Bilgi 
 Önceden edinilen bilginin hatırlanması ve geri çağrılması basamağı.
  • Kavrama
 Yorumlama, başka formadaki malzeme ve materyalleri dönüştürme basamağıdır.
  • Uygulama
 Önceden edinilen bilgiyi yeni koşullara uygun biçimde kullanma basamağıdır.
  • Analiz
 Kritik düşünmeyi gerektiren aşamadır.Bu aşamada öğrenci bir bütünü açikca görür.
  • Sentez
 Öğeleri bir ilişki ve kurallara göre birleştirip bir bütün oluşturma işidir.
  • Değerlendirme
Bilişsel alanın en üst basamağıdır. Öğrenci bu aşamada destekler,savunur,yargılar.


2. Duyuşsal Taksonomi

 Bu alan ilgi,tutum,algı,kişilik gibi özellikleri içermektedir. Aynı zamanda öğrencilerin belirli tercihler yapma ya da bir durumdan kaçma eğilimlerini inceler.



 Bu alan 5 basamaktan oluşur.


3. Psiko-sosyal Taksonomi

   Uygulama,manipüle etme, kas kullanımı gerektiren becerileri içermektedir.

6 adımdan oluşur.

  • Algılama
 Uyarılma,tanıma,uygun ipuçlarını seçme  süreçlerinden oluşur.
  • Kurulma
 Zihinsel ve duyuşsal hareketler beraber görülür. Bir tür hareket veya yaşantı için hazır bulunuşluk düzeyi oluşturma.
  • Kılavuzlama
 Taklit etme ,deneme yanılma,söküp birleştirme süreçlerdir.
  • Beceriye dönüştürme
 Bir işi kurallara uygun olarak yapabime,ayırma,tamir etme süreçlerdir.
  • Duruma uydurma​
 Kazanılan hareketi yeniden düzenlenmesi ve kontrol etme süreçlerdir.
  • Yaratma
 Duruma uyum sağlama ve yeni çözüm üretmek için yeni bir hareket geliştirme süreçleridir.





Taksonominin Yenilenmesi

 Bloom taksonomisi güncel meselelere uyum sağlayamaması gibi sorunlardan dolayı Krathwohl ve Anderson 'un çalışma grubu tarafından yenilendi.


Orijinal taksonomide kategoriler isimlerle ifade edilirken yenilenen halinde fiiller ile ifade ediliyor.

 Yenilenmiş taksonomide​ planlama,öğretim öğretim tutarlılık odak haline getirilirmiştir.





Dijital Bloom Taksonomisi




Bloom modelini oluşturan temel öğe; öğrenciye etki eden kişisel algılama farklılıklarımı kontrol altında tutarak öğretimin niteliğinin kontrol edilmesidir. (2)
  Taksonomi üzerinde çalışan Andrew Churches günümüze uyarlar ve eğitsel uygulamalarla bir araya getirir. (3)


Kaynakça


(1) http://ogta.net/lesson/ogretim-hedefleri-ders-notlari
(2) http://www.bilgiustam.com/bloom-taksonomisi-nedir/
(3) http://egitimteknolojileri.net/2015/11/bloom-taksonomisine-gore-egitsel-uygulamalar

  http://eflatunplatosu.com/2016/05/09/bloom-taksonomisinin-yeniden-duzenlenmis-hali/amp/

www.oguzhanhoca.com/duyusal-alan-basamaklari-ve-kazanim-ornekleri.html

Ckeris.blogcu.com/bloom-taksonomisi-siniflamasi/3352808

http://www.webdersanesi.com/dersler/egitimde-program-gelistirme/hedeflerin-asamali-siniflandirilmasi-bloom-taksonomisi/282




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder