Öğrenme her birey için farklı şekiller de gerçekleşebilir. Bir öğretim tasarımcı olarak öğrenmeyi en iyi şekilde gerçkeleşmesini sağlamaktır. Bunun için öğrenenin profilini, ihtiyaçlarını, ilgilerini ve en önemlisi nasıl öğrendiklerini bilmeliyiz. Bu yüzden bu hafta "Öğrenme Stilleri" konusunu ele alıyorum.
Öğrenme stilleri genelde, “bireylerin bilgiyi alma, tutma ve ileme
sürecindeki karakteristik güçlülük ve tercihler”(Felder ve Silverman, 1988) olarak tanımlanmaktadır. (1)
Öğrenme stilleri 3 çeşit olarak karşımıza çıkar.
- İşitsel
- Dokunsal
- Görsel
İŞİTSEL STİL
Dinleyerek,tartışarak yani iletişim halinde kalarak öğrenme biçimidir. Seminerler,ses kayıtları, müzik gibi ses öğelerinin ağırlıklı olduğu öğretme tutumu ve materyallerin ilgi gördüğü stilldir.
Bu öğrenme stillindeki öğrenenler ders çalışırken arkadaşları ile çalışmayı, sohbet etmeyi tercih ederler. Genellikle düşünme sırasında göz-kulak hizasına odaklanırlar.(2)
Duyduklarını hatırlarlar.Uzun anlatımlarda bile anlatılanların içerisinde kaybolmazlar.İyi bir konuşmacı olabilirler. Anlatım becerileri yazı yazma becerilerinden iyidir.
DOKUNSAL STİL
Öğrenme sürecinde bizzat dahil olmak,temasta kalmak isterler. Deneyler,fiziksel araç-gereçler,uygulama etkinlikleri ilgilerini çeker.Sınıfta yerlerinde duramaz, sürekli
hareket etmek isterler. Bu hareketlilik, uygun işlere yönlendirilmezse genelde sınıfta problem
çıkarırlar. Dersin anlatılması veya görsel malzemeler ile zenginleştirilmesi, kinestetik
öğrencinin öğrenmesine beklenen ölçüde katkı sağlamaz.(3)
Yapılanı hatırlamada sıkıntı yaşamazlar.Oyunlaştırılmış derslerden keyif alırlar. Aktif katılımı severler.
GÖRSEL STİL
Gözlem yaparak, okuyarak öğrenmeyi tercih ederler. Ders kitabında ya da yazılı metinlerdeki resimlerden çalışmak bu öğrencilere çok uygundur. Bu öğrenciler genellikle yazılı sınavlarda başarılıdır.
Grafikler, tablolar,resimler,görsel içerikli metinler kullanılabilecek materyallerdir.
Bu öğrenme stilindeki öğrencilerin çalışabilecekleri derli toplu ve karışık ve kalabalık
olmayan bir yere gereksinimleri vardır. Ders notları tutmaları yararlıdır. Ders kitabında ya da
yazılı metinlerdeki resimlerden çalışmak bu öğrencilere çok uygundur.
Öğretmenlere ipuçları Bu öğrencilerle çalışırken tahtaya yazarken onlara arkanızı dönmeyin
çünkü bu öğrenciler siz konuşurken sizin ağzınızı görmek isteyeceklerdir. Görsel öğrenciler
ders anlatımı sırasında eğer not tutmuyorlarsa dersten kolayca uzaklaşacaklardır.(4)
Gördüklerini ve okuduklarını hatırlarlar. İyi gözlemcidirler.Birebir etkileşimi ve göz temasını önemserler.Okumaya düşkündürler.Yüzleri iyi hatırlarlar.Liste yapmayı severler.Kolay organize olurlar.
DİKKAT EDİN !
KAYNAKÇA
1- http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/viewFile/5000038369/5000037225
2- https://www.mentalup.net/blog/ogrenme-stilleri-nelerdir
3,4- http://nkal.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/20/01/964247/dosyalar/2012_12/10102559_ogrenme_stilleri.pdf
http://rehberlik.beykent.k12.tr/makale/detay/OGRENME_STILLERI_OZELLIKLERI/524
http://oguzcetin.gen.tr/ogrenme-stilleri.html
http://ogta.net/lesson/ogrenen-ozellikleri-ders-notlari
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder