Kavramının tanımından başlayalım. Öğretim teknolojileri kavramını öncelikli olarak ayrı ayrı alan Arzu Hancı Karademirci'nin tanımınına bakalım; “Öğretmek” bildirmek ya da doğrudan bilgi vermek anlamına gelir ve bu durumda “öğretim” kelimesini öğretme eylemi olarak tanımlayabiliriz. “Teknoloji” kelimesini değerlendirecek olursak, “techne” kökü, kökenbilimi açısından Yunanca bir kelimedir ve “şey”leri işlevli hale getirme sanatı ve zanaatı anlamına gelir. “Teknoloji” ise, sanat ve zanaata sistematik yaklaşımı ifade eden “technologia” kelimesinden türer.(1) Bu tanımdan yola çıkarak kavramı ; bilgi vermek için kullanılan herhangi bir teknolojinin yaratıcı,işlevsel olması gerektiğini çıkarabiliriz.
Ancak Öğretim Teknolojileri için net bir tanım yoktur. Bunun en belirgin nedenlerinden birisi kavramın yıllar içerinde değişen anlamıdır. Öğretim Teknolojileri;
- 1920-1940 yıllarında medya
- 1960-1970 yıllarında süreç
- 1990' lar da sürecin ötesindeki teknoloji
olarak ele alınmıştır.
Tarihi gelişimi daha detaylı inceleyecek olursak; tarih boyunca sürekli olarak insanların zekalarını,sahip oldukları bilgileri göstermek ve kullanabilmek için eğitime ihtiyaç duyarlar.
M.Ö. (500-410)
İnsanlarının zekalarını geliştirmek için eğitim verilir. Ders anlatılarak, grup tartışmları yapılarak sorunlara çözüm bulunur. Güzel konuşmaya etki sağlamıştır.
M.Ö. (470-399)
Sokratik öğrenme sistemi kullanılarak ahlaki değer eğitimi verilir.
1200’ler-
1300’ler
Okulda ders verme üzerine kurulu Aberald Okul ile Öğretim Metodu kullanılır. Sorgulamaya yönelik eğitim verilir. Bilimsel alanda araştırma yapma ve ilerlemeye olanak sağlayan eğitim yöntemidir.
1592-1670
Comenius’a göre eğitimin
hedefleri bilgi ve güzel ahlak sahibi olmak ve
dindarlıktır. (3) Öğretimin öğrencinin seviyesine göre yapılmasına dikkat edilir. Öğrenme duyusal olarak gerçekleştirilir.
1778-1838
Lancaster metodu uygulanılır. Bu metod ile öğrenme ezberci eğitimin yerini aldı. Ücretsiz devlet okullarının açılmasında öncü oldu.
1746-1827
Pestalozzi, öğretim yöntemlerinin öğrenenin ihtiyaçlarına uygun düzenlenmesini düşündü.“Aracısız ilk elden deneyim önemlidir” ve
“öğretim, basitten karmaşığa, zihnin doğal sürecini
takip etmelidir” varsayımından yola çıkılarak
yöntemler geliştirildi.(4) Öğrenci gözlemi,deney önemli kavramlar haline geldi.
1782-1852
Bu yıllarda Froebel ' ın etkilediği öğretim için ; çocukların oyun,şarkı gibi yetenek,yaratıcılık açığa çıkaran yapılar olmaları gerektiği söylenir.
1776-1841
Herbatian, öğretim ve öğrenme psikolojisini etkiler. Amerikan öğretim sistemini çok etkisi olmuştur.
1900'lerin Başı
Okullarda sergi,filmler,grafikler öğretime yardımcı araçlar olarak kullanılır.
1914-1923
Kişiselleştirilmiş öğretim yaygınlaşır. Thomas Edison, öğretici
filmlerin eğitim alanında devrim olacağını iddia
ediyordu. “Görsel öğretim” ve “görsel eğitim”
terimleri kullanıldı. (5)
1920-1930
Davranışsal hedefler ön plana çıkar. Görsel
Öğretim Dairesi kuruldu. Radyo,sinema öğretimi zengileştirdi.
1950’ler
Bilgisayar Destekli Öğretim
gerçekleştirildi. Teknolojik araçlar eğitimde yaygınlaştı.
1980-1995
Bu döneme kadar tv,radyo gibi iletişim araçları kullanan öğretim görevlileri 80'lerle beraber bilgisyarla tanıştı. Fakat öğretim de kullanmaya, eğitime faydasına henüz ısınmış değillerdi. 95'te internet akımı başladığında bilgiye ulaşmanın yarattığı düşük maliyet ile öğretim tasarımında büyük yer buldu. Şimdi kullandığımız kadar aktif bir internet dünyası olmamasına karşın bilgiye ulaşım açısından büyük fark yarattı.
Tarih boyunca öğretim alanında değişikler yapılmaya çalışılmış ve önemli adımlar atılmış. Gelişim de en büyük rolü medya araçlarının oynayacağı düşülmüş. Fakat medya geliştiği halde öğreten ve öğrenen de ve de sistemde değişiklik yapılmadığı sürece araçların beklenilen etkiyi bırakmadığı görülmüştür. Öncelikle televizyonlar eğitim sistemimiz de yer bulmaya çalıştı. Bazı sınıflarda var bazılarında yoktu. Bu durum bile sistem içinde gerçekten hazırlanmış bir yeri olmadığını gösteriyordu. Ne var ki sınıflar da bulunan televizyonlar içinse kilitli dolapların ardına geçemediler. Kurulumunu bilmeyen öğretmenler ders ile ilgili bir film izletmek dahi istediğin de bilirdik ki dersin yarısı boş geçecek. Bu durumun sebebi ise öğretenlerin bile yeteri kadar tanışık olmadıkları araçları nasıl kullanacaklarını dahi bilmeden kullanmalarını istemekti. Zaten öğretmenler de oldukça ön yargı ile yaklaşıyor ders ve teknoloji arasındaki bağlantıyı kuramıyorlardı. Bu nedenler ile öğretim teknolojisi kavramına yabancı kaldık ve hatta korktuk. Şimdi ise daha özgür yavaş yavaş daha bilinçli olarak eğitim içerisine alıyoruz. İlerleyen yıllarda tarihsel gelişim şeritlerinde daha belirgin farklar, ilerlemeler göreceğiz.
KAYNAKÇA
(1,2,3,4,5) http://ogta.net/wp-content/uploads/2016/03/%C3%96%C4%9Fretim-Teknolojileri-Tan%C4%B1m%C4%B1-ve-Tarihsel-Geli%C5%9Fimine-Yeniden-Bakmak.pdf
http://www.egitimdeteknoloji.com/
http://www.madran.net/wp-content/uploads/2013/09/bote205_1_Egitim_Teknolojilerinde_Temel_Kavramlar.pdf
http://www.sirinkaradeniz.com/dersler/otmg.pdf
http://www.dersimiz.com/belirligun-313-Ogretim-Teknolojisi-OT-Nedir.html
(1,2,3,4,5) http://ogta.net/wp-content/uploads/2016/03/%C3%96%C4%9Fretim-Teknolojileri-Tan%C4%B1m%C4%B1-ve-Tarihsel-Geli%C5%9Fimine-Yeniden-Bakmak.pdf
http://www.egitimdeteknoloji.com/
http://www.madran.net/wp-content/uploads/2013/09/bote205_1_Egitim_Teknolojilerinde_Temel_Kavramlar.pdf
http://www.sirinkaradeniz.com/dersler/otmg.pdf
http://www.dersimiz.com/belirligun-313-Ogretim-Teknolojisi-OT-Nedir.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder